søndag 25. mars 2018

Solund - Sogn og Fjordane. Juli 2014.

Vi nærmer oss reisens mål - SOLUND - den vestligste øykommunen i Norge. Består av rundt
1700 store og små øyer, holmer og skjær.
Her er en liten video fra turen fra Eivindvik til Solund, ca. 6 min.

Et eldorado for en bobilturist som helst drar "utenfor allfarvei" - og elsker havet. Et eventyr også for den som padler kano, sies det i reklamen - noe vi ikke har prøvd. Men med utallige smale fjorder og sund som gir ly for vær og vind samtidig som du kan prøve storhavet vil vi tro at det er riktig. Du kan lese mer om det her:

En strålende julidag tok vi ferja fra Rutledal til Krakhella (Solund), hvor vi fortsatte vestover mot tettstedet Hardbakke. Smal, men grei vei langs fjorder og fjell hadde jeg nær sagt. Det er mye bratte berg her som ga "fra fjord til fjell" følelse. Veldig spesielt landskap, her er det ikke kjedelig å kjøre! Lite trafikk så vi kunne virkelig nyte naturen. Vi ante ikke hvor vi kunne overnatte, men regnet med å finne oss en kai eller parkeringsplass.

Første stopp var Hardbakke for å orientere oss litt. Vi hadde sett TV programmet om postbåten som går i rute mellom de ytterste bebodde øyene og som om sommeren også tar med turister - dette ville vi oppleve. Først måtte vi finne overnattingsplass.

I Hardbakke - navnet har sin forklaring oppdaget vi raskt. Bebyggelsen er spredt mellom bratte knauser i en godt skjermet vik. Over stedet kneiser fjellet Ravnenipa. I flg. Ut.no går det merkede stier til toppen.
Hardbakke.
Vi fant frem til turistinformasjonen hvor vi fikk kjøpt kaffe og gode vafler, men dessverre, bobilplasser fantes ikke. De jobbet med saken og plasser var under etablering (2014) ved siden av grendehuset. Der kunne vi fint stå, men uten strøm og andre fasiliteter. Det var greit for oss, vi var forberedt på det. Vi bestilte billetter til postbåten (heldagstur), pakket sekken, la oss tidlig og gledet oss til morgendagen.

Etter strålende sol i flere dager var det grått og duskregn da vi sto på kaia neste morgen. Utover dagen bedret været seg og vi fikk en fantastisk tur. Skipperen og hans mannskap tok seg godt av sine gjester og ga oss et lite innblikk i hvordan hverdagslivet har vært - og er - i disse ville og vakre omgivelsene.
Båten går innom Litle Færøyna, Ytrøy, Lågøy, Gåsvær og Bulandet m.fl.

Lågøystolane

Video fra turen:

Video fra turen med postbåten, ca 6 min.

Bulandet og Værlandet er Norges vestligste bebodde samfunn og har vei og ferjeforbindelse til fastlandet. Tilsammen har de to øyene ca  600 innbyggere. Postbåten anbefales på det varmeste, en herlig tur til et unikt stykke av Norge.
Helt i bakgrunnen fjellet Norske hesten på øya Alden.
Vi hadde en lengre stopp på Værlandet og ble fristet til å ta bobilen hit selv om det betydde en
relativt lang ferjetur. Men etter å ha utvekslet erfaringer med bobilfolk som vi traff på brygga der, droppet vi den ideen i og med at det ikke fantes muligheter for strøm og tømming. På så spesielle steder hvor man kan fiske, sykle og gå tur i helt unike omgivelser vil vi gjerne være lenge.....
Heldigvis har de nå fått etablert bobilparkering i Hardbakke, og vi håper at flere finner veien hit.
Og på Værlandet / Bulandet er det nå bobilparkering på tre forskjellige steder.
Se fjordkysten.no

Det ble overnatting på parkeringsplassen i båthavna. Neste dag kjørte vi ut til de ytterste bryggene i
alle retninger, vi måtte se mest mulig når vi først var her.
Og vi fant utrolig mange flotte fotomotiver, men lyset var mildt sagt en utfordring. Fra skarp sol det ene øyeblikket til disig og lite lys mellom svarte knauser, rene trollverdenen. Bildene skulle knipses kjapt, motivene er finest der det er farlig å stoppe midt i veien...  Men flotte minner ble det og her er et par eksempler til fra Solund:

Så altfor raskt var det tid for retur med ferja til Rutledal og videre et par mil østover langs Sognefjorden til Botnen camping ved Brekke. Til vann og strøm og en etterlengtet dusj. Joda vi har det meste i bobilen, men etter et par uker er det godt å komme til et sted som dette, hvor du kan ligge i ro noen dager.
Ikke noe å utsette på klestørken.
Botnen ligger nydelig til med fin utsikt over Sognefjorden. Familiedrevet plass og svært hyggelig
vertskap, du føler deg velkommen her.
Resepsjon / kiosk med stor terrasse. Båtutleie - og gode muligheter for fisk, ble det sagt. Vi trivdes veldig godt der.

En kort videosnutt fra campingplassen, kraftige tordenbyger og vakker solnedgang, se den!

En kveld fikk vi et uventet ruskevær, et kraftig tordenvær kom rundt neset som en svart vegg og plutselig var fallvinden der. Vi fikk berget markisa i absolutt siste sekund og kom oss innendørs før
regnet fosset ned. Etterpå fortalte verten at den store trampolina var blitt slengt flere meter og havnet på andre siden av veien. Dette var slutten på den nesten tropiske varmen vi hadde nytt godt av. Nå var det snart tid for hjemreise, så sånn sett var det greit.....

Flere bilder, se bildeblogg:

Bloggen min er plassert i http://bloggurat.net/kart/registrereet